Felanmälan

Informationen nedan finns även i boendehandboken.

Fastighet

Ibland uppkommer fel eller olyckan är framme och du behöver snabbt komma i kontakt med någon för att få hjälp. Det kan t.ex. handla om vattenläckor, inbrottsskador, elfel, etc. Du hittar information om detta nedan.

Fastighetsskötsel


Du gör enkelt en felanmälan genom att logga in på Mitt HSB eller via https://felanmalan.hsb.se/ där du genom att ange region Stockholm och sedan leta upp vår förening i rullisten kan beskriva ditt ärende. Det går också bra att ringa på 010 442 11 00.

Skadedjurssanering

Om du drabbas av skadedjur, t.ex. vägglöss. eller misstänker att något ovälkommet flyttat in i bostaden ska du handla snabbt så det inte sprids till fler lägenheter.

Kontakta Anticimex på 075-245 10 00.

Försäkring

Föreningen är försäkrad hos Brandkontoret fastighetsförsäkring.

Jouren

Innan du ringer jouren!

Dessa utryckningar är av förklarliga skäl mycket kostsamma och jourbil skickas endast ut på fel som kan anses utgöra en överhängande risk för byggnaden eller fastighetens olika system (driftsfel, läckage, översvämning, strömavbrott, inbrott och sabotage på fastighetens installationer etc.). Alla bostadsrättshavare ska ha ett bostadsrättstillägg i sin hemförsäkring!

När rycker de inte ut på föreningens bekostnad?

På fel som inte bedöms akuta och som kan vänta till på följande arbetsdag med åtgärd. Speciellt gäller detta för saker som den boende har underhållsansvaret för. När ett joursamtal inkommer avgörs om detta är ett verkligt jourärende och ett fel som är akut. Den boende kan givetvis ändå få hjälp av jouren, men betalar då själv för utryckningen. När det gäller installationer som bredband, kabel-TV och andra specialtjänster som vi har externa serviceavtal på, så ska felanmälan gå direkt till det aktuella serviceföretaget och inte till jouren!

Vem betalar kostnaden för jourutryckningen?
  • Bostadsrättsföreningen betalar normalt om: felet är av akut art och beror på funktionsfel i det fasta systemet för värme, vatten eller elsystemet för den tillhörande fastigheten.
  • Bostadsrättsinnehavaren betalar om: felet har uppkommit p.g.a. dennes försumlighet eller slarv med fastighetens installationer, eller att man orsakat felet genom ”egna arbeten” i fastigheten eller dess system. Gäller även uppkomna fel som enligt stadgarna är bostadsrättshavarens underhållsansvar!
Jourhavande fastighetsservice

Securitas Bevakning Jourmontör AB, jourtelefon 08-657 77 22
Endast vid akuta fel kvälls- och nattetid 16.00–07.00 samt lördagar, söndagar och helgdagar 00.00-24.00

Vid strömavbrott

Vid strömavbrott i lägenheten ska boende i första hand vända sig till:

  1. Styrelsen: 070-092 82 93
  2. HSB felanmälan: 010-442 11 000 (vardagar)
  3. Securitas-jouren: 08-657 77 22

Bredband, kabel-TV, TV och telefoni

För att felanmäla bredband, kabel-tv och telefoni, kontakta din leverantör direkt. Har du problem med TV-kanalerna, ring felanmälan hos Tele2 på 90 222.

Tvättstugan

Norr-Väst Hushållservice AB har i uppdrag att sköta servicen på våra maskiner i tvättstugorna.

För felanmälan, ring 08-583 583 09.

Telefontiderna är: mån-tors 8.00-16.00, lunchstängt 12.00-13.00, fredagar 8.00-12.00

Övriga tider kan vi även felanmäla via e-post (info@norrvesthushallsservice.se) eller via hemsidan (www.norrvesthushallsservice.se)